čtvrtek 6. června 2013

Den pátý : Mir - Kaprije

Luknou mne podrbe sluníčko, vysoukám se z kajuty do salonu, skoro naslepo se vyskrabu po šesti schudcich do kokpitu, během dvou kroků k badenplató shodím pyžamo...  A skočím. Pod jasnou oblohou je moře dnes skvělé. Už není studené, ale jiskřivě osvěžující a vůbec se mi z něj nechce ven.
Po snídani nás potkává další zásobovací pohroma: po včerejším pivu dnes docházejí cigára a později i bacardi. Jaké pohromy ještě dnes přijdou? Ale zatím to vypadá dobře. Ujedeme nezbytné půl míle ze zátoky na motor a hned jdeme na západní vítr osmi uzlů do plachet. Trošku se točí, ale přesto dá v zálivu, kde jsem se včera obával plachet, pěkných 5-6 uzlu. Za chvíli se ještě jednou podívám na Malou Proversu, kterou necháme vlevo, a obracíme k jihu do NP Kornati.
Stále pod plachtami projíždíme mezi několika ostrůvky a už jsme v kanálu na jih ostrova Kornat. Celý mořský NP má přes 200 km2, z toho asi třetinu pevniny. Žádný z ostrovů nemá stálé osídlení, jen pár sezónních osad. Ostrovy jsou suché, vyprahlé s viditelnými rovnobeznymi křivkami vrasneni vápence. A zatímco na levoboku se obviňuje Kornat, pravou stranu plavby na zadobocni Z vítr znázorňují malickate zelenobile kupicky ostrůvků. Pěkná vyhlídková jízda, před pár lety s katamaranem bylo pod mrakem a nebylo to ono. Vítr se trošku zjistil a tak už se jen loudame 4 uzly.  Ale nevadí, dnes není jachting, ale vyhlídková jízda.
Kolem třetí jsme z ostrůvků venku a nechávám obrátit na východ,  našim dnešním cílem bude ostrůvek Kapirje. Vítr je slabší, ale trošku s obavami sledujeme, jak se nad pobřežní pásmem Velenice balí mraky, vypadá to na bouřky, je slyšet i hrmeni. Velký stoupavy mrak vytváří postupně anticyklonu do spirály, která nám sice nezkazí počasí, ale sebere vítr a jdeme o půl páté do motoru a před šestou se vazeme na boji v zátoce městečka Kapirje.
Dává se vařit kebab a kuskus a vyrážíme s Ondrou doplnit zásobovací deficit. Karton Karlovačka nám musí do zítřka vydržet. Hm, zítra. Večer už budeme privazani v marine. A pozítří... Raději nemyslet...